top of page
Search

Yli kymmenen hyvää syytä aloittaa kamppailu-urheilu



🥊 Nyrkkeily, thainyrkkeily, brassijujutsu ja vapaaottelu. Tappelua, kuntoilua vai urheilua? Mikä tekee kamppailulajiesta niin kokonaisvaltaisesti tehokkaan harrastuksen, että se todellakin kannattaa aloittaa nyt. Ei enää tekosyitä vaan todellinen syväsukellus koko potentiaaliisi.


Tässä blogipostauksessa käymme läpi, miksi kamppailulajien suosio on kasvanut ja mitä hyötyä voi olla tappelemisesta. Vai ovatko kamppailu-urheilulajit kuitenkin jotain ihan muuta, kuin tappelua?


Sen sijaan, että koko blogipostaus olisi jääviä itsekehua, me kysyimme Crestin somessa, miksi kamppailulajit kannattaa tai mistä syystä skenessä nykyään vaikuttavat urheilijat ovat oman lajinsa parissa niin pitkään viihtyneet, jopa siihen kiintyneet. Millä tavoin harrastajamme, ottelijamme sekä ohjaajamme ovat kokeneet elämänlaatunsa kohenevan kamppailu-urheilun myötä. Tässä koonti tuloksista, joita saimme. 👇


Kamppailu-urheilu nähdään vaikuttavan positiivisesti:

  • Mielenterveyteen

  • Mielenhallintaan

  • Itsetuntoon

  • Minäkuvaan

  • Motivaatioon

  • Palautumiseen

  • Itsetuntemukseen

  • Fyysiseen kuntoon

  • Sosiaaliseen elämään

  • Resilienssiin / sietokykyyn

  • Elämän- ja arjenhallintaan





Ja tässä vielä jotaikin avaavia kommentteja ylläolevaan listaan suoraan kamppailuskenestä:

💎 Kamppailulajit tarjoavat terveen tien hyvään itsetuntoon sekä huikean resilienssikyvyn.


⚔️ Kamppailulajit ovat hyvä väylä purkaa tunteita terveellä sekä turvallisella tavalla ja samalla vahvistaa mieltä sekä kehoa.


🪬 Kamppailulajit voi parantaa itseluottamusta ja tehdä rohkeammaksi sekä auttaa tunnistamaan omia rajoja.


🧩 Ne ovat treeniä koko keholle sekä mielen monille kerroksille - kehitys ei lopu koskaan.


🎯 Kamppailu-urheilu auttaa pysymään kiinni terveellisessä elämässä ja motivoi saavuttamaan unelmat.


🤩 Kamppailu-urheilussa oppii koko ajan uutta ja pääsee kehittämään itseään. Se tuo iloa, kun havaitsee oman kehityksen ja pääsee todistamaan myös muiden onnistumisia.


🪞 Kamppailu on itseilmaisun ja itsetuntemuksen muoto.


🥰 Kamppailusalilla tapaa samanhenkisiä ihmisiä ja löytää uusia ystäviä.


🧡 Kamppailu-urheilu on yhteisöllistä. Vaikka kehään mennäänkin yksin, oikean seuran kanssa se ei tunnu siltä, vaan kaikki tsemppaavat toisiaan niin treeneissä kuin kisoissakin.


🧘🏻‍♀️ Kamppailu-urheilu rauhoittaa mieltä ja auttaa mielenhallinnassa.


🥋 Työstä ja stressistä palautuu paremmin. Painiessa mieli ei vaeltele työasioissa tai muuallakaan.


Kamppailulajeja verrattiin myös halvempaan versioon terapiasta. Vaikka kamppailulajit saattavat vaikuttaa elämään positiivisesti ja olla terapeuttinen kokemus, ylisukupolviset traumat tai traumaperäiset tunteet, ajatus- ja käyttäytymismallit tai erilaiset mielen häiriötilat eivät parane pelkästään kamppailulajeja harrastamalla. Ymmärrämme kuitenkin toisinaan resurssien rajallisuuden ja siltä osin olemme todella onnellisia kaikista vaihtoehdoista, joilla yksilö voi itsenäisesti sekä omavoimaisesti yhteisön tuella lisätä hyvää oloa, hyvinvointia ja terveyttä elämäänsä.


Kaikki liikunta sekä tervehenkiset elintavat voivatkin vaikuttaa positiivisesti myös mielenterveyteen, minäkuvaan, kehokuvaan, omanarvontuntoon, itsetuntoon sekä itseluottamukseen, sosiaaliseen elämään ja elivoimaan. Ja kuten pienen sometutkimuksemme tuloksetkin osoittavat, ehdotomasti voimme yhdessä todeta kamppailu-urheilulla olevan terapeuttisia sekä todella kokonaisvaltaisesti positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin!



Thainyrkkeily on todella tehokas kunnonkohottaja


Onko kamppailulajeissa sitten joitakin haittapuolia?


Valehtelisimme, jos väittäisimme, että kamppailulajit ovat täysin turvallinen tai riskitön laji. Kaikissa urheilulajeissa on loukkaantumisen vaara ja niin on myös kamppailulajeissa. Haluamme kuitenkin ehdottomasti olla murtamassa minkäänlaista stigmaa, mikä liittyy kamppailu-urheilun ja väkivallan tai loukkaantumisriskin suhteeseen.


Miten turvallisuuden tunnetta voi lisätä kamppailussa tai miten sitä voi omaan treeniympäristöönsä luoda?

  • Asenne. Tule treeneihin aina omana itsenäsi ja avoimena oppimaan uutta. Jos jokin ottaa päähän, siitä saa ja kannattaa treenikaverille mainita, jos yhtään huomaat, että se tulee vaikuttamaan suoritukseesi. Onneksi kamppailusalilla huolet, murheet sekä stressi helpottavat yleensä jo ekan vartin aikana.


  • Tekniikan perinpohjainen opettelu. Tähän vaikuttaa eniten oma omistautuminen sekä itseohjautuvuus. Ole aktiivinen ja osoita halusi oppia sekä kehittyä. Valmentajat ovat kaikkia varten, joten omalla aktiivisuudella pääset perustasoa aina pidemmälle. Tekniikan osaaminen ja ymmärtäminen tuo turvaa ja aito halu oppia saa sinut sulautumaan ympäristöösi, jolloin se alkaa myös tuntumaan kotoisammalta. Kyllä, me tosissaan toivotaan, että Crest on teille kuin toinen koti.


  • Jätä ego muualle. Et ole kamppailusalilla tappelemassa, showpainimassa tai esittelemässä mitään kikkakolmosia, millä ei ole mitään tekemistä kamppailu-urheilun kanssa. Hauskaa saa olla - aina kuitenkin turvallisuus edellä. Kunnioita oman lajisi tekniikkaa ja sääntöjä. Niistä on ok myös tarvittaessa huomauttaa treenikaverille.


  • Näkyminen ja kuuluminen, silloin kun joku toimii hyvän maun vastaisesti tai rajattomasti. Puutu asiaan, aina. Puhu asianosaisille, valmentajille tai vaikka salin muulle henkilökunnalle. Laita tarvittaessa palautetta. Älä lopeta kamppailua kenenkään toisen huonon käytöksen takia.


  • Näkyminen ja kuuluminen, silloin kun joku toimii hyvän maun mukaisesesti tai kannustettavasti. Uskalla antaa myös positiivista palautetta, kiitosta ja kehuja. Myötävaikuta itse siihen, että jokaisella olisi mahdollisimman vapautunut ja rento olo treenata omana itsenään omassa yhteisössään.


  • Oikeanlainen varustus suojausta myöten. Kaiken tarvittavan saat Crest Shopista ja valmentajat sekä kauppamme asiakaspalvelijat auttavat aina.


Alkeiskurssin aikana et tarvitse mitään varusteita, sillä opettelemme tekniikkaa hillitysti ja hallitusti. Kuitenki hauskaa pitäen ja niin, että hiki varmasti lentää! Tulet mukaan vain perusmukavissa liikuntavarusteissa. Lainahanskat ja tarvittavat lainasuojat saat salilta.




Alkeiskurssit Crestillä

Crest on monikamppailusali ja meillä pyörii alkeet neljästä eri lajista: nyrkkeily, thainyrkkeily, brassijujutsu ja vapaaottelu. Alkeiskurssi kestää neljä viikkoa ja treenit ovat kaksi kertaa viikossa. Kurssin voit ostaa täältä ja se kannattaa ehdottomasti tehdä


  • Jos etsit uutta harrastusta tai uutta elämäntyyliä

  • Jos etsit yhteisöä tai uusia ystäviä (täällä saa myös käydä vain treenaamassa, ei ole pakko olla sosiaalinen)

  • Jos itsetunto tai elämänhalu ovat hukassa ja haluat löytää ne

  • Jos arki on stressaavaa ja tarvitset time outtia rutiineistasi pari kertaa viikossa

  • Jos haluat jotain uutta ja tervettä rutiineihisi

  • Jos haluat parantaa kuntoasi

  • Jos haluat pudottaa painoasi

  • Jos haluat tulla vahvemmaksi

  • Jos halua tulla ketterämmäksi

  • Jos haluat kokea itsesi rennommaksi ja rohkeammaksi

  • Jos haluat kilpailla ja tulla kilpaurheilijaksi


Emme sano, että kaikki tämä tulee varmasti tapahtumaan. Valitse listalta sun unelmat ja tuu Crestille tekemään niistä totta tai ainaki Crestin kautta! Aloittamalla kamppailulajit on hyvin todennäköistä, että saat uutta virtaa ja uusia kokemuksia elämääsi, mahdollisesti uusia ihmisiäkin elinpiiriisi. Stressi lievittyy ja kunto kohenee: missä ikinä tavoitteesi ovatkin terveytesi sekä hyvinvointisi suhteen.


Nähdään alkeiskurssilla! 🧡 Seuraavassa postauksessa käymme hieman läpi sitä, miten valita itselleen sopiva laji. Stay tuned. 📌


94 views

Comments


bottom of page